Kocası tarafından ailesiyle görüşmesine izin verilmeyen kadın, eşinin rızasını almadan ailesini ziyarete gidebilir mi?
Kocası tarafından ailesiyle görüşmesine izin verilmeyen kadın, eşinin rızasını almadan ailesini ziyarete gidebilir mi?
Ziyaretçi
Din İşleri Yüksek Kurulu Dini Sorular
AİLE HAYATI
Cevap Gönder:
Bu Soruya Gelen Cevaplar:
Misafir KullanıcıEvlilik birliği içinde erkeklerin ve kadınların karşılıklı hakları ve yükümlülükleri vardır. Bu hak ve yükümlülüklerin bir kısmı Kur’an ve sünnet tarafından ortaya konmuştur. Bir kısmı ise toplumun örfüne ve adetine bağlı olarak belirlenmektedir.
Kur’an-ı Kerim’de:"Onlarla (hanımlarla) iyi geçinin." (Nisa, 4/19) emri vardır. Hz. Peygamber (s.a.s.) de kadınlara hitaben: "Allah, ihtiyaçlarınızdan dolayı (dışarı) çıkmanız için size izin vermiştir." buyurmuşlardır (Buhari, Nikah, 115). Öte yandan Yüce Allah kendisine ibadet etmemizi emrettikten hemen sonra anne ve babaya iyilikte bulunmamızı emretmiştir (İsra, 17/23). Hz. Peygamber (s.a.s.) ise bir hadislerinde de, ‘Allah katında en iyi amel nedir? ‘ sorusuna: "Vaktinde kılınan namaz, anne ve babaya iyilik etmek ve Allah yolunda savaşmaktır." şeklinde cevap vermiştir (Müslim, İman, 139). Ayrıca insanın yakınlarını görmesi, ziyaret etmesi hem dinin, hem de fıtratın gereği olan bir davranıştır.
Bu itibarla, bir aile reisinin herhangi bir ciddi sebep yokken buna engel olmaması, eşinin ailesine saygı göstermesi, eşinin akrabalık ilişkilerini sürdürmesine yardımcı olması yukarıdaki ayet ve hadislerin gereği olduğu gibi aile huzurunun devamı açısından da önemlidir.
Hanefilere göre koca eşinin anne ve babasının yanına haftada bir gitmesine engel olamaz. Zira bu sıla-i rahim bağının kopmasına yol açar. Anne-baba dışındaki mahremlerde bu süre bir yıl olarak belirlenmiştir. Ancak bu süreler nasla değil, zamanın örfü ile sabit olduğundan, her yerin örfüne göre değişebilir. Şafiilere göre ise hanımın ana babasına ziyarete gitmesi için kocanın izin vermesi gerekir. Hastalık ve ölüm gibi durumlarda izin verilmemesi mekruh olur (Mevsıli, el-İhtiyar, IV, 20; Şirazi, el-Mühezzeb, Dımaşk 1992, IV, 232; Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslami ve Edilletühu, VII, 335-338).14 Şubat 2015 - 08:04:19
Son Sorular:
2636 Gün 11 Saat 15 dk. önce soruldu
Ceylan Ahıgül sordu
3206 Gün 1 Saat 26 dk. önce soruldu
ece çakır sordu
3236 Gün 16 Saat 8 dk. önce soruldu
Erhan Yiğit sordu
3246 Gün 13 Saat 49 dk. önce soruldu
cansu sordu
3250 Gün 9 Saat 8 dk. önce soruldu
mustafa 224 sordu
3258 Gün 8 Saat 14 dk. önce soruldu
emre sordu
3261 Gün 9 Saat 59 dk. önce soruldu
berkay sordu
3265 Gün 4 Saat 17 dk. önce soruldu
ali sordu
3267 Gün 11 Saat 58 dk. önce soruldu
canan sordu
3267 Gün 18 Saat 28 dk. önce soruldu
Şükrü Kum sordu
3272 Gün 4 Saat 11 dk. önce soruldu
Meltem Akar sordu
3279 Gün 11 Saat 24 dk. önce soruldu
Ali Kurtulmuş sordu
3284 Gün 8 Saat 4 dk. önce soruldu
hakan sordu
3288 Gün 8 Saat 40 dk. önce soruldu
arda sordu
3290 Gün 6 Saat 2 dk. önce soruldu
Kerem sordu