Beş vakit namaz hangi vakitlerde kılınır?
Beş vakit namaz hangi vakitlerde kılınır?
Ziyaretçi
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz?
Namaz Öğreniyorum; Beş vakit namaz; Namaz Kılınışı; İlmihal; Makaleler; Nafile Namazlar Bazı vakitlerde de kaza namazı kılınır, fakat nafile namaz kılınmaz.
Beş Vakit Namazı Vaktin Hangi Kısmında Kılmak Daha Faziletlidir
Beş vakit namazı vaktin hangi kısmında kılmak daha faziletlidir? Sabah Öğle namazı vakit girince, diğer namazlar gibi kılınabilir. Vakitleri güneşe göre ayarlayanlar için yukarıda belirttiğimiz husus müstehab sayılmıştır.
Namaz Kılmanın Haram Ve Mekruh Olduğu Vakitler
Bir kısmında hiçbir namaz kılınmaz, bir kısmında ise nafile namaz kılınmaz, kaza Hanbelîlere göre bu beş vakitte nafile namaz kılmak haramdır. Gece ve gündüz, hangi saat olursa olsun, bu beyti tavaf edip, namaz kılan.
Din İşleri Yüksek Kurulu Dini Sorular
NAMAZ
Cevap Gönder:
Bu Soruya Gelen Cevaplar:
Misafir KullanıcıSabah namazının vakti: Tan yerinin ağarması demek olan ikinci fecrin doğmasından başlayarak güneşin doğmasına kadar devam eder. Cibril’in Peygamber Efendimize imamlık yaptığını anlatan rivayette Cibril, sabah namazını bir gün tan yeri ağardığında, ertesi gün ise ortalık tamamen ağarıp güneş doğmak üzereyken kıldırmış ve sonra: "Bu iki vaktin arası, senin ve senin ümmetin için sabah namazının vaktidir" demiştir (Tirmizi, Salat, 154).
Sabah namazında ortalığın aydınlanmasını beklemek müstahaptır. Zira Peygamber Efendimiz "Sabah namazını gün aydınlanınca kılın" buyurmuştur (Tirmizi, Salat, 154; Zeylai, Tebyinü’l-hakaik, I, 387).
Öğle Namazının Vakti: Güneşin tepe noktasından batıya doğru kaymasıyla (zeval ile) başlar. Kur’an-ı Kerim’de, "Güneşin zevalinden gecenin karanlığına kadar namazı kıl. Bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazı şahitlidir." (İsra, 17/78) buyrularak öğle namazı vaktinin başlangıcı olan zeval vakti açıkça ifade edilmiştir. Aynı ölçü, yukarıda geçen Cibril’in Hz. Peygamber’e namaz kıldırmasını anlatan hadisin devamında da ortaya konmuştur.
Öğlenin vakti, Ebu Hanife’ye göre güneş tam tepedeyken eşyanın yere düşen gölge uzunluğu (fey-i zeval) hariç, her şeyin gölgesi kendisinin iki misline ulaşacağı zamana kadar devam eder. İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile diğer üç mezhebin imamına göre öğle namazının vakti eşyanın gölgesi, ‘fey-i zeval’ hariç kendisinin bir katı olması ile sona erer. Öğle vaktinin sona erdiği zaman konusunda Ebu Hanife’nin delili, "Öğle namazını hava serinleştiği vakte bırakın…" hadisidir (Buhari, Mevakit, 8; Tirmizi, Namaz, 5). Diğer İmamların delili ise Cibril’in ikindi namazını birinci günde kendilerinin işaret ettikleri vakitte kıldırmış olmasıdır. (Zeylai, Tebyinü’l-Hakaik, I, 379-380; Nevevi, el-Mecmu, III, 18; İbn Kudame, el-Muğni, I, 415).
İkindi Namazının Vakti: İkindi namazı vaktinin başlangıcı, öğlen namazı vaktinin sona ermesine bağlı olduğu için, öğle namazının sona ermesi konusundaki görüş ayrılığı ikindi vaktinin başlamasına da yansımıştır. Dolayısıyla İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed ve diğer mezhep imamlarına göre öğle vakti her şeyin gölgesi ‘fey-i zeval’ hariç kendisinin bir misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar. Buna asr-ı evvel (ikindi namazının ilk vakti) denir. Ebu Hanife’ye göre ise öğle vaktinin bitişi her şeyin gölgesi "fey-i zeval" hariç kendisinin iki misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar. Buna asr-ı sani (ikindi namazının ikinci vakti) denir. Diyanet İşleri Başkanlığı takviminde asr-ı evvel uygulaması esas alınmaktadır.
İkindi namazının vakti, Hanefi mezhebine göre güneş batıncaya kadar devam eder. Peygamber Efendimiz: "Kim ki ikindi namazından bir rekata güneş batmadan yetişirse ikindi namazına yetişmiş olur" (Muvatta, Salat, 35; Ahmed, Müsned, XVI, 37, 9954) buyurmuştur. Şafii mezhebine göre ikindi namazının vakti, kendi içinde ‘ihtiyari vakit’ ve ‘zaruri vakit’ olmak üzere iki kısma ayrılır: Her şeyin gölgesi iki misline çıktığı zamana kadar ihtiyari vakittir. Bir özür yok iken bu ihtiyari vakti geçirmek caiz değildir. Zaruri vakit ise bundan sonra güneşin batmasına kadarki vakittir. Güneşin batışından önce bir rekat da olsa kılabilen kimse ikindi namazını kılmış olur (Nevevi, el-Mecmu’, III, 28; İbn Kudame, el-Muğni, I, 418-420).
Akşam Namazının Vakti: Ebu Hanife’ye göre güneşin batması ile başlayıp güneşin batışından sonra ufukta kalan aydınlık kayboluncaya kadar devam eder. Hz. Peygamber (s.a.s.), "Akşam namazı vaktinin başlangıcı güneşin batışı, sonu da ufuktaki aydınlığın kayboluşudur" buyurmuştur (Muvatta, Vukut, 23; Darekutni, Salat, Sıfatu’l-Mağrib, 2). Hadisteki ‘aydınlık’ İmam Ebu Hanife’ye göre, kırmızılıktan sonraki beyazlıktır. Ebu Hanife delil olarak, "Akşam namazı vaktinin sonu ufkun karardığı vakittir" (Ahmed b. Hanbel, Müsned, XI, 570, 6993) hadisine dayanmıştır. İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’e göre ise akşamın son vakti, güneşin batışından sonraki kızıllık gidinceye kadar devam eder. Zira hadisteki ‘aydınlık’ güneşin batışından sonraki kızıllıktır. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.s.): "Aydınlık kızıllıktır. O kaybolunca namaz vacip olur" buyurmuştur (Muvatta, Vukut, 23; Darekutni, Salat, Sıfatu’l-Mağrib, 2; Zeylai, Nasbu’r-Raye, I 233).
Yatsı Namazının Vakti: Güneşin batışından sonraki aydınlığın kaybolmasından, yani akşam namazı vaktinin sona ermesinden başlayarak tan yeri ağarmasına kadar devam eder. Peygamber Efendimiz: "Yatsı namazının vakti tan yerinin ağarmasıyla sona erer" buyurmuştur (Malik, Muvatta, III, 575; Zeylai, Tebyinü’l-Hakaik, I, 387).
Şafii mezhebine göre yatsı namazının vakti şafağın (güneşin batışından sonraki aydınlığın) kaybolmasıyla başlar, tan yeri ağarmasına kadar devam eder. Ancak bu mezhebe göre yatsı namazının vakti kendi içinde "tercih edilen vakit" ve "mekruh vakit" olmak üzere iki kısma ayrılır. Tercih edilen vakit, yatsı namazının öncelikli olarak kılınacağı, gecenin ilk üçte bir vaktidir. Bundan sonra fecre kadarki vakit ise mekruh vakittir. Bu vakitte yatsı namazını kılmak sahih ise de mekruhtur (Nevevi, el-Mecmu’, III, 40).
Vitir Namazının Vakti: Yatsı namazı kılındıktan sonra başlayarak tan yeri ağarıncaya kadar sürer. Peygamber Efendimiz, "Vitir namazını yatsı namazı ile tan yerinin ağarması arasında kılın" buyurmuştur (Malik, Muvatta’, Salat, 79; Tirmizi, Vitr, 452; İbnü’l-Hümam, Fethu’l-Kadir, I, 224).
14 Şubat 2015 - 08:09:08
Son Sorular:
2637 Gün 5 Saat 31 dk. önce soruldu
Ceylan Ahıgül sordu
3206 Gün 19 Saat 42 dk. önce soruldu
ece çakır sordu
3237 Gün 10 Saat 24 dk. önce soruldu
Erhan Yiğit sordu
3247 Gün 8 Saat 5 dk. önce soruldu
cansu sordu
3251 Gün 3 Saat 24 dk. önce soruldu
mustafa 224 sordu
3259 Gün 2 Saat 30 dk. önce soruldu
emre sordu
3262 Gün 4 Saat 15 dk. önce soruldu
berkay sordu
3265 Gün 22 Saat 33 dk. önce soruldu
ali sordu
3268 Gün 6 Saat 15 dk. önce soruldu
canan sordu
3268 Gün 12 Saat 44 dk. önce soruldu
Şükrü Kum sordu
3272 Gün 22 Saat 27 dk. önce soruldu
Meltem Akar sordu
3280 Gün 5 Saat 40 dk. önce soruldu
Ali Kurtulmuş sordu
3285 Gün 2 Saat 21 dk. önce soruldu
hakan sordu
3289 Gün 2 Saat 56 dk. önce soruldu
arda sordu
3291 Gün 0 Saat 18 dk. önce soruldu
Kerem sordu